vrijdag 25 april 2008

Of-eliminatie












Bestseller stond op het omslag.
(1) Volgens allerlei economische principes kopen we slechts zaken waar we iets aan denken te hebben.
Ik nam het boek lichtjes in mijn handen. Zou ik hier iets aan hebben?
(2) Whatever you think, think the opposite. Wat je ook denkt, keer het om. (De boodschap op het omslag)
Moest ik dit boek kopen?
(3) Ik denk dat ik iets aan dit boek heb, of ik denk dat ik niets aan dit boek heb. (Tautologie)
(4) Als ik denk dat ik niets aan dit boek heb, moet ik het niet kopen. (Op grond van 1)
(5.1) Als ik denk dat ik iets aan dit boek heb, dan moet ik denken dat ik niets aan dit boek heb. (Op grond van 2)
(5.2) Als ik denk dat ik iets aan dit boek heb, dan moet ik het niet kopen. (Op grond van 4, 5.1 en de transitiviteit van als…dan.)
6. Ik moet het boek niet kopen. (Of-eliminatie op grond van 3, 4 en 5.2)
Zelden heb ik een boek met meer overtuiging teruggelegd. Wereldwijde bestseller? Waar moet het toch heen met de mensheid zonder Natuurlijke Deductie…

1 opmerking:

Jan Willem zei

Ronald,

Je hoeft natuurlijk niet op gezag de opdracht die deze boektitel geeft aan te nemen. Je zou namelijk kunnen denken dat het aannemen ervan irrationeel is en de uitvoering op praktische bezwaren stuit. Dan valt (2) weg en wordt 'of' niet meer geelimineerd en blijft (3) nog steeds om antwoord vragen: heb ik iets aan dit boek of niet? Misschien wordt mijn leven wel heel anders als ik door kennis te nemen van de inhoud van dit boek de titel zal kunnen begrijpen...